Zde se názory různí, ale shodují se na jednom – je potřeba si najít rovnováhu a nespat ani krátce ani dlouze. V obou případech jsou jedinci totiž náchylnější k tloustnutí. Obecně se nedoporučuje spát 6 hodin a méně a ani 9 hodin a více. 7-8 hodin se tedy jeví jako ideální doba. Potřebný čas je ale velmi individuální a mění se s přibývajícími roky nebo i s ročním obdobím.

Co se během spánku děje?

Jak již bylo několikrát zmíněno, dochází při něm k regeneraci. Ve zkratce se dá říct, že se produkují hormony, které to vše řídí. Regenerují se tkáně, ledviny odplavují toxické látky, lymfatický systém jede na vyšší výkon, zpracovávají se myšlenky z předešlého dne, ale také co se týká psychické stránky, tak i ta se obnovuje od vypětí a stresu, který jsme za den prožili. 

Tipy, jak spát kvalitněji

1. Vytvořte si rituál

Nastavte si každý večer rituál, který budete ve stejnou dobu opakovat. Teplá koupel, vyvětrat ložnici, ulehnout vždy ve stejný čas

2. Pití kávy

Doporučuje se zhruba 6-8 hodin před ulehnutím se vyvarovat kofeinu. 

coffee-set-cezve-coffee-pot-with-freshly-brewed-co-PVSZ2VE (1)

3. Potraviny podporující spánek

Není potřeba ihned sahat po lécích z lékárny. Vyzkoušet můžete i vliv potravin a bylinek, které navozují pocit klidu a napomáhají při usínání. Jsou to například meduňka, kozlík lékařský, třezalka tečkovaná, levandule, heřmánek nebo třeba banán, který obsahuje melatonin a serotonin (potřebné pro spánek), ale také má s sobě hodně hořčíku. Čaj si můžete uvařit buď z jedné bylinky nebo z celé směsi. Také se doporučuje vypití sklenice teplého mléka. Proč? Protože obsahuje tryptofan, což je aminokyselina, která má sedativní účinek. 

glass-cups-with-agrimony-tea-SSHNAQ9 (1)

4. Eliminace modrého světla

V dnešní uspěchané době, kdy jsme všichni nepřetržitě on-line a do poslední chvíle před ulehnutím, a kolikrát ještě v posteli koukáme do obrazovek mobilů, tabletů a televizí, nás a tím i náš spánek negativně ovlivňuje právě modré záření z těchto elektronických zařízení. Sáhněte raději po knize. Pokud ale potřebujete mít mobil či televizi zapnutou a koukat na ně, využijte alespoň brýlí, blokujících modré světlo.

young-man-using-a-smartphone-in-his-bed-at-night-P88RXTS (1)

5. Jídlo

Obecně dříve platilo, že se nemá minimálně 2 hodiny před spaním jíst vůbec. Ale každé tělo je jiné, a proto co má vliv na jednoho, nemusí mít na druhého. Držte se tedy alespoň pravidla, že si u večerního jídla vynecháte ta těžká a hůře stravitelná.

6. Teplota v místnosti

Nezapomeňte si před spaním krátce a intenzivně vyvětrat, případně spát i s otevřeným oknem. Ideální teplota pro spaní je kolem 20°C.

Další tipy pro zkvalitnění spánku jsou například procházka večer před spaním, zatemnit v ložnici, do postele ulehat až pár minut před samotným spánkem, nechodit do postele číst/jíst nebo sledovat televizi,večer nepít alkohol, protože i on zhoršuje kvalitu spánku a další. 

man-sleeping-at-the-table-DZCX2FN (1)

Dobrou noc!

Sdílejte tento příspěvek