Naše pohyby jsou mimo jiné řízeny i klouby. Jejich zatížení je každodenní a tak dochází k jejich postupnému opotřebení, které sebou přináší bohužel i následky v podobě omezení pohybu nebo bolestí. Pokud navíc sportujete, a to ať už vrcholově či rekreačně, své klouby zatěžujete mnohonásobně více. A nejedná se pouze o zvedání těžkých vah, ale také běh, jízdu na kole nebo třeba tenis. Správnou péčí, se kterou není nikdy pozdě ani příliš brzy začít, si můžete jejich životnost a funkci zachovat mnohem déle. Pojďme se podívat společně na to, jak pečovat o svůj kloubní aparát.

Co jsou to klouby a k čemu slouží?

Pro začátek si dáme trochu anatomie. Kloub se latinsky řekne articulatio a jedná se o pohyblivé spojení dvou a více kostí. Dotýkající se plochy kloubu jsou pokryty chrupavkou. Vypouklý konec se nazývá kloubní hlavice a vyhloubený konec druhé kosti je kloubní jamka.

Klouby dělíme na jednoduché, kdy se stýkají dvě kosti (například ramenní kloub) a složené z více než dvou kostí anebo jsou mezi nimi ještě pohyblivé chrupavčité destičky (například kolenní kloub). Další dělení je podle tvaru kloubních ploch a to např. kulové, válcové, kladkové, ploché, tuhé klouby a další.

depositphotos_36147551_xl-2015_optimized

Když o své klouby pečujete, jejich funkce je celoživotní. Pokud ale dochází k jejich častému přetěžování, chrupavčitý povrch kloubu postupně degeneruje. Spolu s tímto procesem začnou tuhnout i okolní vazy a také šlachy. Kloub tím začne ztrácet svoji pružnost a rozsah a objeví se bolest i v okolních tkáních. Tohle všechno vede k jedinému a to ke snížené pohyblivosti. Léčba je různá podle míry poškození, od fyzioterapie, tejpování, přes plavání a balneoterapii až v krajních případech po operační řešení a náhradu kloubu.

depositphotos_65089519_xl-2015_optimized

Potraviny podporující zdraví kloubů

Své klouby můžete podpořit i dostupnými potravinami jako jsou například banány, ořechy nebo ryby. Jak působí? Například banány obsahují vitamíny a minerály a pomáhají snižovat otoky a také brání případným svalovým křečím. Ryby, ořechy a semínka obsahují mimo jiné Omega 3 mastné kyseliny, vitamíny A a D, draslík, jsou zdrojem vápníku a železa a dalších pro tělo životně důležitých složek.

depositphotos_79046312_xl-2015_optimized

Pohyb pro zdravé klouby

Pravidelný a hlavně správně prováděný pohyb vám pomůže udržovat vaše klouby v kondici a pohyblivé. Rozhodně nezanedbávejte protažení před cvičením a sportem. Pokud se protáhnete, předejdete tím případnému zranění a strečink zařaďte i po sportu. Své klouby nepřetěžujte a rozhodně je nenamáhejte, pokud cítíte jejich bolestivost.

Jestli trpíte na bolesti kloubů nebo již jejich onemocněním (například artritidou), zařaďte pro posílení svalů a protažení vazů plavání, které nezatíží vaše bolavé klouby.

sporty-people-bend-their-knees-before-exercise-j2l5ad4_optimized

Jaké složky jsou podstatné pro kloubní výživu?

Glukosamin, chondroitin, MSM a kolagen patří mezí základní složky, které by měla každá kloubní výživa obsahovat. Glukosamin sulfát je součástí kloubních chrupavek a proto jeho pravidelné užívání napomáhá k ochraně kloubů a také ke snížení opotřebení. Chondroitin dodává pružnost a také je zastoupen ve strukturách mezibuněčné hmoty chrupavky a spolu s glukosaminem působí synergicky. Další zastoupení má kolagen, který je základní stavební jednotkou pojivových tkání a s přibývajícím věkem ho ubývá. V chrupavkách se přirozeně vyskytuje kolagen typu II., který jsme do naší výživy také zařadili. Methylsulfonylmethan neboli MSM je složka, která se dá užívat i samostatně pro své protizánětlivé účinky a také napomáhá k lepší regeneraci i při akutních problémech. Mezi jeho další benefit patří i jeho pozitivní efekt na kůži a vlasy a ulevuje od svalových bolestí.

Mimo tyto základní složky najdete ještě další doplňující jako například kurkuma nebo vitamin C. Kurkuma je známá pro své protizánětlivé účinky a pokud máte klouby oteklé a bolavé, pomůže vám i s těmito potížemi. Vitamín C se podílí na všech procesech v těle a je podstatný pro udržení nejen fyzického, ale i psychického zdraví.

Důležité je ale upozornit na to, že účinek doplňků kloubní výživy nenastoupí ihned. Je podstatné užívat je pravidelně, a to minimálně 6-8 týdnů, než pocítíte první změny.

U nás seženete Joint Complex tablety a také o široké spektrum obohacený citronový nápoj Joint Support. Obojí můžete zakoupit nyní v akčním cenově výhodném balíčku.

160206247_4367189516627007_8658831192626974564_n

A jaký je tedy závěr?

Zařaďte do svého jídelníčku potraviny pro zdravé klouby, nepřetěžujte své klouby a podpořte je vhodnou výživou, aby vám sloužili i ve vyšším věku bez bolesti a omezení pohybu.

senior-man-at-the-gym-suffering-from-pain-in-knee-w3mqy3d_optimized

Zdroje:

healtline.com; is.muni.cz; craigcgreenemd.com; wikiskripta.cz

Sdílejte tento příspěvek